התחדשות עירונית זהו תהליך אשר מתבצע באזורים בנויים ומטרתו להפיח חיים חדשים ברקמת החיים הוותיקה ולעודד צמיחה, התפתחות והתחדשות במקביל אליה. פרויקטים של התחדשות עירונית משפרים, מחזקים ומשדרגים בניינים, תשתיות ושטחים ציבוריים אם על ידי הריסת מבנים ישנים ובניית מבנים חדשים במקומם, אם על ידי הוספת דירות וחיזוק המבנה הקיים ואם על ידי בנייה והקמה של שכונות חדשות כליל.
התחדשות עירונית מציעה הזדמנות אמיתית לדיירים לחזק, לשדרג ולהשביח את הדירה בה גרים ולשפר את איכות חייהם במידה ניכרת. והדובדבן שבקצפת – מכיוון שבעלי הדירות הם בעלי הזכויות על הקרקע, ניתן לקיים פרויקטים של התחדשות עירונית רק כאשר מקבלים מהם הסכמה מלאה. ברוב המקרים עול עלויות השיפוצים אינו נופל על כתפיהם של בעלי הדירות, ובכל זאת, מדובר בהחלטה חשובה ובעלת השלכות שיש לקחת בחשבון.
שלושת המסלולים של התחדשות עירונית
ההתחדשות העירונית פועלת בשלושה מסלולים עיקריים, אשר משתנים בהתאם ליוזמי המהלך, אלו הם:
הרשות המקומית – במקרה הזה, הרשות המקומית היא היוזמת של פרויקט ההתחדשות. כתוצאה מכך היא מקדמת תכניות, משיגה הטבות ממשלתיות, כמו גם תמיכה ממשלתית ומנהלת את התהליך.
יזמים – מסלול נוסף של התחדשות עירונית מתבצע ביוזמת השוק הפרטי, ומנוהל על ידי יזמים ובעלי נכנסים, שחוברים להם יחדיו כדי לקדם את כל המהלכים הדרושים והתכניות לצורך מימוש הפרויקט. כאן נכנסים לתמונה מושגים כמו "פינוי בינוי" או "עיבוי בניה", והם מקנים הטבות מס למעורבים. לרוב פרויקטים אלו מתבצעים על כמה בניינים במקביל.
תכנית מתאר ארצית (תמ"א 38) – תכנית זו מיועדת לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, היא מתבצעת בבניינים בודדים באופן עצמאי ומטרתה היא לשפר את עמידותם וליישר קו עם תקני בניה ובטיחות חדשים. פרויקטים אלו מבוססים על חיזוק המבנה הקיים, או הריסת המבנה והקמת מבנה חדש במקומו.
מה ההבדל בין פינוי בינוי לבין חיזוק המבנה מפני רעידות אדמה?
תכניות פינוי-בינוי כוללות את הריסת המבנה הישן והקמת מבנה חדש העומד בסטנדרטים מתקדמים ביותר במקומו. לעומת זאת, תכניות התומכות בחיזוק המבנה כדי להפוך אותו לעמיד יותר בפני רעידות אדמה, מוסיפות קומות חדשות ומרחיבות את הדירות שכבר קיימות, כתוצאה מכך ניתן לחזק את המבנה ללא עלויות מצד הדיירים.
מלבד ההבדל בפועל בין הריסת המבנה כליל ובנייה מחדש לבין עיבוי וחיזוק שלו, ישנם הבדלים שונים הנוגעים להיבטים שונים של הפרויקט. הראשון הוא ההתארגנות המקדימה, מה שלעיתים אורך זמן יותר כאשר מדובר בתכנית פינוי בינוי בה נכללים כמה בניינים, לבין תמ"א 38 בה מדובר על בניין בודד. כמו כן ישנם הבדלים גם בזמן התכנון וקבלת האישורים, מה ששוב מעניק יתרון לתמ"א 38, שם התהליך קצר יותר. לעומת זאת, בתכניות פינוי ובינוי ההליך הרבה יותר נרחב, חסר וודאות ודורש ראייה סביבתית רחבה.
ולבסוף, ישנם הבדלים מהותיים הנוגעים למהלך הפרויקט. בפינוי בינוי הדיירים נדרשים לפנות את המבנה, ובתמ"א 38 לא, אך הם כן יגורו בסוג של אתר בנייה. וגם בעלויות – אומנם עלויות השיפוץ לא תמיד נוגעות לדיירים, אך המגורים בדירה חדשה כן יכולים לכלול עלויות חדשות כנגזרת של תוספת מערכות מתקדמות והצורך בתחזוקתן, עלויות ארנונה גבוהות ותשלומים נוספים שעשויים להשתנות.
השותפים שלכם להתחדשות עירונית
כדי לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית, עולה הצורף בשיתוף פעולה בין כמה וכמה גורמים. ככל ששיתוף הפעולה יהיה מוצלח יותר, כך ניתן יהיה לקדם פרויקטים מסוג אלו בצורה יעילה, מהירה ומקצועית.
אחת השותפות העיקריות והנחוצות לכל פרויקט התחדשות עירונית זו הרשות המקומית, אשר בתחומה מקודמת כל תכנית. לרשות העירונית יש תפקיד חשוב, שכן בכוחה לקדם את התכניות ובד בבד, לספק לתושבים שירותים ותשתיות אשר יאפשרו להם להתגורר בשטחה. מעורבותה של הרשות המקומית, יכולה לתרום רבות להצלחת הפרויקט, תוך הבטחה שהבנייה החדשה תשתלב היטב במרקם העירוני, ותכלול את כל התשתיות הנחוצות לאיכות חיים מיטבית מא' ועד ת'.
שותפות נוספות וחיוניות לא פחות להצלחת התהליך הן החברות היזמיות שאחראיות על ההוצאה לפועל, כלומר על מימוש תכניות התחדשות עירונית. החברות היזמיות בוחנות אם הפרויקט כדאי מבחינה כלכלית, הן משווקות אותו ללקוחות מתעניינים או לחלופין מארגנות את הדיירים, ומנהלות את כולו לכל אורך הדרך עד לרמת הפרטים הקטנים.
ולבסוף בעלי הדירות והנכסים, או לחלופין המשקיעים, אשר פרויקטים של התחדשות עירונית מציעים להם לא מעט יתרונות, החל בהזדמנויות השקעה ורכישה מעולות ועד מבנים ודירות ברמה גבוהה, תשתיות עירוניות טובות יותר, מרחבי מגורים חדשים העומדים בסטנדרטים גבוהים, מתחמי מסחר, תעסוקה, בילוי ופנאי קרוב לבית, ואיכות חיים גבוהה יותר. ככל שתהיה מעורבות, שותפות והתעניינות גדולה יותר בכל פרויקט, כך ניתן יהיה לקדם אותו בצורה יעילה ומהירה וליהנות מאותה איכות חיים שפרויקטים של התחדשות עירונים מציעים מלכתחילה.
יוזמות עירוניות שאינן התחדשות – מטווח 24 כדוגמא
ישנן יוזמות המקודמות על ידי הרשות העירונית שאינן בגדר התחדשות עירונית אלא בניה ממש מאפס לדוגמא מטווח 24. מטווח 24 הוא שטח צבאי הממוקם על חוף הים במערב ראשון לציון, ונמצא תחת צו סגירה, על כן אין לציבור גישה אליו ולשמורת הטבע במקום. לאחרונה, עיריית ראשון לציון חתמה על הסכם עם משרד הביטחון, שמוסיף לה עתודות קרקע נוספות לבניה על קו החוף, ומול הים. המתחם עתיד להתפנות, וכאשר זה יקרה רצועת החוף תגדל משמעותית ויבנה בה מתחם שיאכלס יחידות למגורים, תעסוקה, מסחר ופנאי.